Bizi takip edin
|
EN

MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ

Genetik ve Biyomühendislik

GBE 206 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Genetik
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GBE 206
Güz
2
2
3
5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı; genomun moleküler yapısını ve fonksiyonunu, genetik varyantların hücre ve de popülasyona etkileri hakkında temel bilgiler vererek öğretmektir. Aynı zamanda fenotip ve genotip arasındaki ilişkiyi kurabilmek ve patolojik gen mekanizmalarını belirlemek için gerekli yöntemler de öğretilir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Genomun detaylı içeriğini ve çok katmanlı kontrol sistemlerini açıklayabilecektir,
  • Histon modifikasyonu, DNA metilasyonu, RNA interferansi ve de bunları tanıyabilecek yöntemleri tanımlayabilecektir,
  • Genomdaki varyasyonlara örnekler verebilecektir,
  • Farklı parametrelerle bir popülasyondaki allel frekansını hesaplayarak tahmin edebilecektir,
  • Patolojik genleri tanımlayan yöntemleri belirleyip sonuçları yorumlayabilecektir,
  • Genetik tanımlamanın etik ve hukuksal yönünü tartışabilecektir.
Ders Tanımı Genetik bilginin ifadesini kontrol eden mekanizmalar ve bu bilginin aktarımını hem hücre hem de popülasyon seviyesinde gerçekleştiren olgular bu ders kapsamında işlenecektir. Genetik bilginin okunması sırasında gerçekleşen olaylar ve bu bilginin açığa çıkması için gerekli epigenetik ve genetik parametreler hakkında detaylı bilgiler verilecek olup, bunlarda gerçekleşen bozulmaların hastalıklara nasıl yol açtığı örneklerle açıklanacaktır. Ek olarak, bahsi geçen parametreleri ölçmek için gerekli olan temel tekniklerin teorik alt yapısına değinilecektir ve etik/hukuksal yönden tartışılacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Genomun içeriği Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-9. • Heterochromatin effects in Friedreich's ataxia and sexual dimorphism. C. Yandım, PhD Thesis, Imperial College London, 2012.
2 Gen devre elemanları • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-1. • Heterochromatin effects in Friedreich's ataxia and sexual dimorphism. C. Yandım, PhD Thesis, Imperial College London, 2012.
3 Kromozom mimarisi • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-2. • Chromosome Architecture and Genome Organization. G Bernardi. PLoS One. 2015; 10(11): e0143739.
4 Klasik gen kontrol mekanizmaları • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-1. • Transcription Regulation at the Core: Similarities Among Bacterial, Archaeal, and Eukaryotic RNA Polymerases, Decker and Hinton, Annual Reviews, 2013.
5 Epigenetik gen kontrol mekanizmaları: Histon modifikasyonları • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-10.
6 Epigenetik gen kontrol mekanizmaları: Histon modifikasyonları • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-10. • Lateral Thinking: How Histone Modifications Regulate Gene Expression, Lawrence et al., Trends in Genetics, 2016.
7 Epigenetik gen kontrol mekanizmaları: DNA metilasyonu • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-10. • Principles of DNA methylation and their implications for biology and medicine, Dor and Cedar, Lancet, 2018.
8 Tekrar ve arasınav
9 Transkripsiyon sonrası gen kontrol mekanizmaları • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-10. • Molecular mechanisms of RNA interference, Wilson and Doudna. Annual Reviews, vol. 42:217-239
10 İnsan genetik varyasonu • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-11.
11 Kromozomal anomaliler ve yapısal varyantlar • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-15.
12 İnsan popülasyon genetiği • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-12.
13 Fenotip ve genotip ilişkilendirilmesi • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-16.
14 Hastalığa yol açan genlerin haritalanması ve tanımlanması • Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. Chapter-17.
15 Genel dönem tekrarı
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Human Molecular Genetics. Strachan and Read, Garland Science, 2018. ISBN: 0815345895

Önerilen Okumalar/Materyaller
Chromosome Architecture and Genome Organization. G Bernardi. PLoS One. 2015; 10(11): e0143739.
Heterochromatin effects in Friedreich's ataxia and sexual dimorphism. C. Yandım, PhD Thesis, Imperial College London, 2012.
Transcription Regulation at the Core: Similarities Among Bacterial, Archaeal, and Eukaryotic RNA Polymerases, Decker and Hinton, Annual Reviews, 2013.
 
Lateral Thinking: How Histone Modifications Regulate Gene Expression, Lawrence et al., Trends in Genetics, 2016.
 
Principles of DNA methylation and their implications for biology and medicine, Dor and Cedar, Lancet, 2018.Molecular mechanisms of RNA interference, Wilson and Doudna. Annual Reviews, vol. 42:217-239

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
32
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
2
28
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
5
0
Portfolyo
0
Ödev
1
10
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
18
18
Final Sınavı
1
23
23
    Toplam
143

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, Fen Bilimleri ve Genetik ve Biyomühendislik konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.

X
2

Karmaşık Genetik ve Biyomühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

X
3

Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.

4

Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.

5

Genetik ve Biyomühendislik araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

X
6

Genetik ve Biyomühendislik disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.

7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

8

Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir; Genetik ve Biyomühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

9

Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

X
10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

11

Bir yabancı dili kullanarak Genetik ve Biyomühendislik ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Genetik ve Biyomühendislik alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.