MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Genetik ve Biyomühendislik
GBE 306 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Genetik Mühendisliği Teknikleri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
GBE 306
|
Güz/Bahar
|
3
|
2
|
4
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı genetik bilginin işlenip, değiştirilebilmesi ve yapay olarak hücreden hücreye aktarılabilmesi için gerekli tekniklerin hem teorik altyapısını hem de laboratuvar uygulama esaslarını öğretmektir. Bu kapsamda, moleküler klonlama dizaynı, bakterilerin ve virüslerin genetik mühendisliğinde kullanımı, yapay olarak aktarılan genetik materyalin ifade ölçümü modern ve konvensiyonel tekniklerle öğretilecektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Diğer Genetik ve Biyomühendislik derslerinde öğrenilen teorik bilgilerin uygulamaya aktarım süreciyle ilgili sistemleri açıklayan bir derstir. Bu kapsamda, laboratuvar uygulamalarında gerekli materyaller ve süreçler açıklanacak, öğrencilerin bunları hem dizayn etmesi hem de uygulaması sağlanacaktır. Genetik mühendisliği uygulamalarında kullanılan temel plazmid, bakteri ve virus sistemleri yanında konvensiyonel ve modern genetik değiştirme teknikleri ayrıntısıyla ve uygulamalarıyla açıklanacaktır. Bu ders öğrencilerin temel deney dizaynı ve genetik mühendisliği modern uygulamalarını hem akademik hem de endüstriyel perspektifte aktarabilmeleri için temel uygulamaları içermektedir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Moleküler klonlamada kullanılan enzimler | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering: Chapter 1. Plasmids 101 – a desktop resource (3rd edition). Addgene, 2017: Chapter-1 |
2 | Moleküler klonlamada kullanılan plazmidler ve bakteriler | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering: Chapter 1. Plasmids 101 – a desktop resource (3rd edition). Addgene, 2017: Chapter-1 |
3 | Plazmid devre elemanları ve dizaynı ve izolasyonu | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering: Chapter 2. Plasmids 101 – a desktop resource (3rd edition). Addgene, 2017: Chapter-1 ve 3 |
4 | Klonlama için gen çoğaltma ve kesme teknikleri | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering: Chapter 2. Plasmids 101 – a desktop resource (3rd edition). Addgene, 2017: Chapter-2 |
5 | Moleküler klonlamada viral yöntemler ve gen indükleme | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering: Chapter 2. Plasmids 101 – a desktop resource (3rd edition). Addgene, 2017: Chapter-1,3,4 |
6 | Rekombinant protein etiketleme yöntemleri, reporter sistemler ve saflaştırma | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering: Chapter 4. Plasmids 101 – a desktop resource (3rd edition). Addgene, 2017: Chapter-6 |
7 | Rekombinant protein etiketleme yöntemleri, reporter sistemler ve saflaştırma | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering: Chapter 4. Plasmids 101 – a desktop resource (3rd edition). Addgene, 2017: Chapter-6 |
8 | Arasınav | |
9 | Gerçek zamanlı PCR ve analizi | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering: Chapter 1. Vandesompele, Jo, et al. "Real-time PCR: current technology and applications." Reference gene validation software for improved normalization 2 (2009): 47-64. |
10 | Mutagenez | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering. Chapter 5 |
11 | Mutagenez ve RNA interferans | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering. Chapter 5 Martin, Scott E., and Natasha J. Caplen. "Applications of RNA interference in mammalian systems." Annu. Rev. Genomics Hum. Genet. 8 (2007): 81-108. / |
12 | Konvensiyonel gen düzenlenmesi | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering. Chapter 8. Hoess, R. H., and K. Abremski. "The Cre-lox recombination system." Nucleic Acids and Molecular Biology 4 (1990): 99-109 |
13 | CRISPR ile gen düzenlenmesi teknikleri | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering. Chapter 8. Ran, F. Ann, et al. "Genome engineering using the CRISPR-Cas9 system." Nature protocols 8.11 (2013): 2281-2308. |
14 | CRISPR ile gen düzenlenmesi ve etik tartışmalar | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering. Chapter 8. Ran, F. Ann, et al. "Genome engineering using the CRISPR-Cas9 system." Nature protocols 8.11 (2013): 2281-2308. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Kurnaz, Isil Aksan. Techniques in Genetic Engineering. 1st ed. CRC Press, 2015. ISBN 9780367658816 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
40
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
0
|
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
3
|
10
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
0
|
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
22
|
22
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve Genetik ve Biyomühendislik konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
X | ||||
2 | Karmaşık Genetik ve Biyomühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
X | ||||
4 | Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
X | ||||
5 | Genetik ve Biyomühendislik araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
X | ||||
6 | Genetik ve Biyomühendislik disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
|||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir; Genetik ve Biyomühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Genetik ve Biyomühendislik ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Genetik ve Biyomühendislik alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Genetiğinde’ Başarı Var
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden bu yıl mezun olan Ezgi Kaya, Almanya’nın Münih şehrindeki dünyaca ünlü Ludwig Maximilian Üniversitesi’ne
Genetikçilerin ‘Almanya’ başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden yeni mezun olan 9 öğrenci, yüksek lisans için Almanya’daki 6 farklı üniversiteden kabul alarak
Lisans Öğrencilerimizin Sanayi Ortaklı TÜBİTAK Projesi Kabul Edildi
Genetik ve Biyomühendislik bölümü 4. Sınıf öğrencilerimizden Alara Aysu Çandarlı’nın yürütücüsü ve Mert Ali Çalışkan’ın araştırmacı olduğu, Dr. Öğr. Üyesi Işınay E.
Lisans Öğrencilerimizin Proje Başarısı
Danışmanlığını bölümümüz öğretim üyelerinin yaptığı projeler ile lisans öğrencilerimiz, 2209-A TÜBİTAK BİDEB Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında desteklenmeye hak kazanmıştır. Ayrıntıları aşağıda
Gençlerden ‘sürdürülebilir enerji’ fikirleri
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), sanayiden ulaşıma kadar pek çok alanda kullanılan, karbon salınımına yol açmadığı için çevreci özelliğiyle ön plana çıkan biyohidrojenle
Kaplıcada keşif
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden Dr. Öğretim Üyesi Mine Güngörmüşler ve iki yüksek lisans öğrencisi, İzmir’de bulunan 5 kaplıcadaki
Dünyadaki 7 kişi arasına girdi
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden bu yıl mezun olan Arda Kıpçak, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki (ABD) dünyaca ünlü Virginia Üniversitesi’ne
Virüse karşı ‘akıllı kabin’
İzmir Ekonomi Üniversitesi’nden (İEÜ) Doç. Dr. Osman Doluca ve 4 öğrencisi, Kovid-19 virüsünün tespiti için vakalardan alınan numunelerin, teste gönderilmeden önce steril