MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Genetik ve Biyomühendislik
GBE 330 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Nobel Ödülü Kazanmış Bilimsel Çalışmalar
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
GBE 330
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Nobel ödülü, İsveç’in Stockholm şehrindeki Nobel Vakfı tarafından “önceki yılda insanlığa en çok yarar sağlayan çalışmaları gerçekleştirmiş kişi veya kişilere” verilen uluslararası bir ödüldür. Bu derste, Genetik ve Biyomühendislik ile ilişkili Nobel ödüllü çalışmalar seçilerek, bilim dünyasındaki en önemli başarılardan bazılarının ardındaki hikayeler öğrencilere aktarılacaktır. Ayrıca, Nobel ödülü kazanmış bilim insanlarının hayatları, ödül alan çalışmanın bilimsel temeli ve insanlığa etkileri işlenecektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders Genetik ve Biyomühendislik ile ilişkili seçilmiş Nobel ödüllü çalışmaların bilimsel temelinin ve insanlığa etkilerinin açıklanmasını kapsar. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Nobel Ödülüne Giriş | www.nobelprize.org |
2 | “Organ gelişiminin ve programlanmış hücre ölümünün genetik düzenlenmesi” - Sydney Brenner, H. Robert Horvitz ve John E. Sulston | Sydney Brenner. Nature’s gift to science. Nobel Lecture, December 8, 2002. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/brenner-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) H. Robert Horvitz. Worms, life and death. Nobel Lecture, December 8, 2002 https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/horvitz-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) John E. Sulston. C. elegans: The cell Lineage and beyond. Nobel Lecture, December 8, 2002.https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/sulston-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
3 | “Yeşil floresan proteinin keşfi ve geliştirilme süreci” - Osamu Shimomura, Martin Chalfie ve Roger Y. Tsie | Osamu Shimomura. Discovery of green fluorescent protein, GFP. Nobel Lecture, December 8, 2008. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/shimomura_lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) Roger Y. Tsien. Constructing and exploiting the fluorescent protein paintbox. Nobel Lecture, December 8, 2008. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/tsien_lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
4 | “Bağışıklık sisteminin gelişim ve kontrolünde özgüllük ve monoklonal antikor üretimindeki ilkelerin keşfi” - Niels K. Jerne, Georges J.F. Köhler ve César Milstein | Niels K. Jerne. The generative grammar of, the immune system. Nobel lecture, 8 December 1984. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/jerne-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) Georges Köhler. Derivation and diversification of monoclonal antibodies. Nobel lecture, 8 December, 1984. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/kohler-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) César Milstein. From the structure of antibodies to the diversification of the immune response. Nobel lecture, 8 December, 1984. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/milstein-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
5 | “Koku reseptörleri ve koku alma sisteminin organizasyonu” - Richard Axel ve Linda B. Buck | Richard Axel. Scents and sensibility: a molecular logic of olfactory perception. Nobel Lecture, December 8, 2004. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/axel-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) Linda B. Buck. Unraveling the sense of smell. Nobel Lecture, December 8, 2004. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/buck-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
6 | “Özellikle rekombinant DNA ile ilişkili nükleik asitlerin biyokimyası” - Paul Berg “Nükleik asitlerdeki baz diziliminin belirlenmesi” - Walter Gilbert ve Frederick Sanger | Nicole Kresge, Robert D. Simoni and Robert L. Hill Amino Acyl Ribonucleic Acid Formation and Recombinant DNA Technology: the Work of Paul Berg. The journal of biological chemistry Vol. 280, No. 45, Issue of November 11, p. e42, 2005. Shendure J, Balasubramanian S, Church GM, Gilbert W, Rogers J, Schloss JA, Waterston RH. DNA sequencing at 40: past, present and future. Nature. 2017 Oct 19;550(7676):345-353. doi: 10.1038/nature24286. Epub 2017 Oct 11. |
7 | “Negatif immun düzenlenmenin baskılanması ile kanser tedavisinin keşfi” - James P. Allison ve Tasuku Honjo | C. I. Edvard Smith, Rikard Holmdahl, Olle Kämpe & Klas Kärre. Discovery of cancer therapy by inhibition of negative immune regulation. Members of the Nobel Committee and Members of the Nobel Assembly. Karolinska Institutet, Stockholm, September 30, 2018. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/10/advanced-medicineprize2018.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
8 | “Olgun hücrelerin henüz farklılaşmamış (pluripotent) hücrelere geri programlanabilirliğinin keşfi” - Sir John B. Gurdon ve Shinya Yamanaka | Sir John B. Gurdon. The Egg and the Nucleus: A Battle for Supremacy. Nobel Lecture, December 7, 2013. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/gurdon-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) Shinya Yamanaka. The Winding Road to Pluripotency. Nobel Lecture, December 7, 2012. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/yamanaka-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
9 | “Otofaji ile ilgili mekanizmaların keşfi” - Yoshinori Ohsumi | Yoshinori Ohsumi. Molecular Mechanisms of Autophagy in Yeast. Nobel Lecture, December 7, 2016. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/ohsumi-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
10 | “Sirkadiyen ritmi kontrol eden moleküler mekanizmaların keşfi” - Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash ve Michael W. Young | Huang RC. The discoveries of molecular mechanisms for the circadian rhythm: The 2017 Nobel Prize in Physiology or Medicine. Biomed J. 2018 Feb;41(1):5-8. doi: 10.1016/j.bj.2018.02.003. Epub 2018 Mar 29. |
11 | ”Polimeraz zincir reaksiyonu (PZR / PCR) yönteminin icadı” - Kary B. Mullis | Kary B. Mullis. The Polymerase Chain Reaction. Nobel Lecture, December 8, 1993. https://www.nobelprize.org/prizes/chemistry/1993/mullis/lecture/ (28/04/2019 - 14:02) |
12 | “Beyinde konumlama sistemi oluşturan hücrelerin keşfi” - John O’Keefe, May-Britt Moser ve Edvard I. Moser | John O’Keefe. Spatial Cells in the Hippocampal Formation. Nobel Lecture, 7 December 2014. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/okeefe-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) May-Britt Moser. Grid Cells, Place Cells and Memory. Nobel Lecture, 7 December 2014. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/may-britt-moser-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) Edvard I. Moser. Grid Cells and the Entorhinal Map of Space. Nobel Lecture, 7 December 2014. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/edvard-moser-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
13 | “RNA interferans’ın keşfi - çift-zincirli RNA ile gen susturma” - Andrew Z. Fire ve Craig C. Mello | Andrew Z. Fire. Gene silencing by double stranded RNA. Nobel Lecture, December 8, 2006. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/fire_lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) Craig C. Mello. Return to the RNAi world: rethinking gene expression and evolution. Nobel Lecture, December 8, 2006. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/mello_lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
14 | "DNA onarımında mekanistik çalışmalar" - Tomas Lindahl, Paul Modrich ve Aziz Sancar | Tomas Lindahl. The Intrinsic Fragility of DNA. Nobel Lecture, December 8, 2015. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/lindahl-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) Paul Modrich. Mechanisms in E. coli and Human Mismatch Repair. Nobel Lecture, December 8, 2015. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/modrich-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) Aziz Sancar. Mechanisms of DNA Repair by Photolyase and Excision Nuclease. Nobel Lecture, December 8, 2015. https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/sancar-lecture.pdf (28/04/2019 - 14:02) |
15 | “Genom düzenleme için yöntem geliştirilmesi." Emmanuelle Charpentier Jennifer A. Doudna | Emmanuelle Charpentier and Jennifer A. Doudna, Genetic scissors: a tool for rewriting the code of life. https://www.nobelprize.org/uploads/2020/10/popular-chemistryprize2020.pdf (09/06/2012 - 17:00) |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Francis Leroy. A Century of Nobel Prize Recipients: Chemistry, Physics, and Medicine (Neurological Disease & Therapy) 1st Edition. CRC Press; 1 edition (March 13, 2003). ISBN: 978-0824708764. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
25
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
25
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
2
|
32
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
20
|
20
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve Genetik ve Biyomühendislik konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
X | ||||
2 | Karmaşık Genetik ve Biyomühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|||||
4 | Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
5 | Genetik ve Biyomühendislik araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | Genetik ve Biyomühendislik disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir; Genetik ve Biyomühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Genetik ve Biyomühendislik ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Genetik ve Biyomühendislik alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Genetiğinde’ Başarı Var
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden bu yıl mezun olan Ezgi Kaya, Almanya’nın Münih şehrindeki dünyaca ünlü Ludwig Maximilian Üniversitesi’ne
Genetikçilerin ‘Almanya’ başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden yeni mezun olan 9 öğrenci, yüksek lisans için Almanya’daki 6 farklı üniversiteden kabul alarak
Lisans Öğrencilerimizin Sanayi Ortaklı TÜBİTAK Projesi Kabul Edildi
Genetik ve Biyomühendislik bölümü 4. Sınıf öğrencilerimizden Alara Aysu Çandarlı’nın yürütücüsü ve Mert Ali Çalışkan’ın araştırmacı olduğu, Dr. Öğr. Üyesi Işınay E.
Lisans Öğrencilerimizin Proje Başarısı
Danışmanlığını bölümümüz öğretim üyelerinin yaptığı projeler ile lisans öğrencilerimiz, 2209-A TÜBİTAK BİDEB Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında desteklenmeye hak kazanmıştır. Ayrıntıları aşağıda
Gençlerden ‘sürdürülebilir enerji’ fikirleri
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), sanayiden ulaşıma kadar pek çok alanda kullanılan, karbon salınımına yol açmadığı için çevreci özelliğiyle ön plana çıkan biyohidrojenle
Kaplıcada keşif
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden Dr. Öğretim Üyesi Mine Güngörmüşler ve iki yüksek lisans öğrencisi, İzmir’de bulunan 5 kaplıcadaki
Dünyadaki 7 kişi arasına girdi
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden bu yıl mezun olan Arda Kıpçak, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki (ABD) dünyaca ünlü Virginia Üniversitesi’ne
Virüse karşı ‘akıllı kabin’
İzmir Ekonomi Üniversitesi’nden (İEÜ) Doç. Dr. Osman Doluca ve 4 öğrencisi, Kovid-19 virüsünün tespiti için vakalardan alınan numunelerin, teste gönderilmeden önce steril