MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Genetik ve Biyomühendislik
GBE 350 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Bilimsel Araştırmalarda Etik
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
GBE 350
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Etik değerlerin insan ve model organizmaların dahil edildiği bilimsel çalışmalardaki önemini kavrayabilmek. Etik kararlar vermenin doğası ve araştırma etiğindeki önemi konusunda anlayış geliştirmek. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, biyolojik bilimler odağında, bilim ve araştırmadaki etik değerleri ele alacaktır. Öğrenciler, araştırmanın suistimal edilmesi, çıkar çatışması, bilimsel objektiflik, yayın ve bağımsız değerlendirme, fikri mülkiyet, etik karar verme, araştırmada ikili-kullanım, model organizma ve insanların bilimde kullanılması gibi yaygın etik tartışmaları ve etik prensipleri öğrenecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş- Vaka İncelemesi / Tartışma | |
2 | Bilimde Etiğin Temel Prensipleri | Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7 |
3 | Araştırmanın İkili Kullanımı | Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7 |
4 | Vaka İncelemesi / Tartışma | |
5 | Araştırmada Hayvan Kullanımı | Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7 |
6 | Araştırmada İnsan Kullanımı | Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7 |
7 | Vaka İncelemesi / Tartışma | |
8 | Vize / Proje Sunumları | |
9 | Biyolojik Bilimlerde Güncel Etik Kaygılar | Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7 |
10 | Vaka İncelemesi / Tartışma | |
11 | Veri Toplama, Yönetme, Yayın & Bağımsız Değerlendirme | Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7 |
12 | Ortaklık, Çıkar Çatışması, Yazarlık | Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7 |
13 | Vaka İncelemesi / Tartışma | |
14 | Bilim, Toplum ve Sosyal Sorumluluk | Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7 |
15 | Vaka İncelemesi / Tartışma | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7 Shamoo, Adil E. and Resnik, David B. Responsible Conduct of Research, 2 nd ed. New York: Oxford University Press, 2009 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Advisory Committee on Human Radiation Experimentation, The Human Radiation Experiments: Final Report of the President’s Advisory Committee. http://www.hss.energy.gov/HealthSafety/ohre/roadmap/achre/chap12_3.html.
Adam, David and Jonathan Knight, “Publish, and be damned…,” Nature 419 (2002 Oct. 24): 772-776.
Beckwith, Jon and Franklin Huang, “Should we make a fuss? A case for social responsibility in science,” Nature Biotechnology 23 (2005): 1479 – 1480.
Barrow, Craig S. and James W. Conrad, Jr., “Assessing the Reliability and Credibility of Industry Science and Scientists,” Environmental Health Perspectives 114(2) (2006): 153-155
Kunzig, Robert, “Geoengineering: How to Cool Earth – At a Price,” Scientific American Magazine (2008 October 20). http//www.scientificamerican.com/article.cfm?id=geoengineering-how-to-cool-earth&pri…
McArthur, Dan, “Good Ethics Can Sometimes Mean Better Science: Research Ethics and the Milgram Experiments,”Science and Engineering Ethics 15 (2009): 69-79.
Moore, Adam and Kristene Unsworth, "Information Ethics: An Introduction. In Information Ethics: Privacy, Property, and Power, ed. Adam Moore (Seattle: University of Washington Press, 2005), 11-28.
Nature Editorial, “Three cheers for peers.” Nature 439 (2006 January 12): 118.
Resnik, David B. “The Scientist in Society.” In Resnik, The Ethics of Science: An Introduction. (New York: Routledge, 1998), 147 – 172.
Rotblat, Joseph, “A Hippocratic Oath for Scientists.” Science 286 (1999): 1475
Sarewitz, Daniel, How science makes environmental controversies worse. Environmental Science & Policy 7 (2004): 385-403. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
15
|
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
30
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
2
|
32
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
10
|
10
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
15
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
10
|
20
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
25
|
25
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve Genetik ve Biyomühendislik konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
|||||
2 | Karmaşık Genetik ve Biyomühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|||||
4 | Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
5 | Genetik ve Biyomühendislik araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | Genetik ve Biyomühendislik disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir; Genetik ve Biyomühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Genetik ve Biyomühendislik ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Genetik ve Biyomühendislik alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Genetiğinde’ Başarı Var
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden bu yıl mezun olan Ezgi Kaya, Almanya’nın Münih şehrindeki dünyaca ünlü Ludwig Maximilian Üniversitesi’ne
Genetikçilerin ‘Almanya’ başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden yeni mezun olan 9 öğrenci, yüksek lisans için Almanya’daki 6 farklı üniversiteden kabul alarak
Lisans Öğrencilerimizin Sanayi Ortaklı TÜBİTAK Projesi Kabul Edildi
Genetik ve Biyomühendislik bölümü 4. Sınıf öğrencilerimizden Alara Aysu Çandarlı’nın yürütücüsü ve Mert Ali Çalışkan’ın araştırmacı olduğu, Dr. Öğr. Üyesi Işınay E.
Lisans Öğrencilerimizin Proje Başarısı
Danışmanlığını bölümümüz öğretim üyelerinin yaptığı projeler ile lisans öğrencilerimiz, 2209-A TÜBİTAK BİDEB Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında desteklenmeye hak kazanmıştır. Ayrıntıları aşağıda
Gençlerden ‘sürdürülebilir enerji’ fikirleri
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), sanayiden ulaşıma kadar pek çok alanda kullanılan, karbon salınımına yol açmadığı için çevreci özelliğiyle ön plana çıkan biyohidrojenle
Kaplıcada keşif
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden Dr. Öğretim Üyesi Mine Güngörmüşler ve iki yüksek lisans öğrencisi, İzmir’de bulunan 5 kaplıcadaki
Dünyadaki 7 kişi arasına girdi
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Genetik ve Biyomühendislik Bölümü’nden bu yıl mezun olan Arda Kıpçak, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki (ABD) dünyaca ünlü Virginia Üniversitesi’ne
Virüse karşı ‘akıllı kabin’
İzmir Ekonomi Üniversitesi’nden (İEÜ) Doç. Dr. Osman Doluca ve 4 öğrencisi, Kovid-19 virüsünün tespiti için vakalardan alınan numunelerin, teste gönderilmeden önce steril