Bizi takip edin
|
EN

MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ

Genetik ve Biyomühendislik

GBE 350 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Bilimsel Araştırmalarda Etik
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GBE 350
Güz/Bahar
3
0
3
5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Etik değerlerin insan ve model organizmaların dahil edildiği bilimsel çalışmalardaki önemini kavrayabilmek. Etik kararlar vermenin doğası ve araştırma etiğindeki önemi konusunda anlayış geliştirmek.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Araştırma ve bilimsel çalışmalarda etiğin önemini tanımlayabilecek;
  • Karar-verme konusunda eleştirel bir bakış açısı kazanacak ve araştırma etik komitelerinin dikkate aldıkları özel durumları tanımlayabilecek;
  • Araştırma etiği ile ilgili mahremiyet ve gizlilik konusunda bilgili olacaklar ve bilimsel araştırmalarda hayvan ve insan örnekleri kullanımı ile ilgili temel prensipleri açıklayabilecek;
  • Bilimin toplumla olan ilişkisini tartışabilecek ve bir münakaşa ortamında savunabileceği somut argümanlar geliştirebilecek;
  • Biyoteknoloji, genetik, nanoteknoloji gibi alanlardaki araştırma-spesifik etik kaygıları belirleyebileceklerdir.
Ders Tanımı Bu ders, biyolojik bilimler odağında, bilim ve araştırmadaki etik değerleri ele alacaktır. Öğrenciler, araştırmanın suistimal edilmesi, çıkar çatışması, bilimsel objektiflik, yayın ve bağımsız değerlendirme, fikri mülkiyet, etik karar verme, araştırmada ikili-kullanım, model organizma ve insanların bilimde kullanılması gibi yaygın etik tartışmaları ve etik prensipleri öğrenecektir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş- Vaka İncelemesi / Tartışma
2 Bilimde Etiğin Temel Prensipleri Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7
3 Araştırmanın İkili Kullanımı Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7
4 Vaka İncelemesi / Tartışma
5 Araştırmada Hayvan Kullanımı Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7
6 Araştırmada İnsan Kullanımı Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7
7 Vaka İncelemesi / Tartışma
8 Vize / Proje Sunumları
9 Biyolojik Bilimlerde Güncel Etik Kaygılar Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7
10 Vaka İncelemesi / Tartışma
11 Veri Toplama, Yönetme, Yayın & Bağımsız Değerlendirme Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7
12 Ortaklık, Çıkar Çatışması, Yazarlık Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7
13 Vaka İncelemesi / Tartışma
14 Bilim, Toplum ve Sosyal Sorumluluk Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7
15 Vaka İncelemesi / Tartışma
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Good Research Practice - Swedish Research Council, 2017, ISBN 978-91-7307-354-7

Shamoo, Adil E. and Resnik, David B. Responsible Conduct of Research, 2 nd ed. New York: Oxford University Press, 2009

Önerilen Okumalar/Materyaller

Advisory Committee on Human Radiation Experimentation, The Human Radiation Experiments: Final Report of the President’s Advisory Committee. http://www.hss.energy.gov/HealthSafety/ohre/roadmap/achre/chap12_3.html.

 

Adam, David and Jonathan Knight, “Publish, and be damned…,” Nature 419 (2002 Oct. 24): 772-776.

 

Beckwith, Jon and Franklin Huang, “Should we make a fuss? A case for social responsibility in science,” Nature Biotechnology 23 (2005): 1479 – 1480.

 

Barrow, Craig S. and James W. Conrad, Jr., “Assessing the Reliability and Credibility of Industry Science and Scientists,” Environmental Health Perspectives 114(2) (2006): 153-155

 

Kunzig, Robert, “Geoengineering: How to Cool Earth – At a Price,” Scientific American Magazine (2008 October 20). http//www.scientificamerican.com/article.cfm?id=geoengineering-how-to-cool-earth&pri…

 

McArthur, Dan, “Good Ethics Can Sometimes Mean Better Science: Research Ethics and the Milgram Experiments,”Science and Engineering Ethics 15 (2009): 69-79.

 

Moore, Adam and Kristene Unsworth, "Information Ethics: An Introduction. In Information Ethics: Privacy, Property, and Power, ed. Adam Moore (Seattle: University of Washington Press, 2005), 11-28.

 

Nature Editorial, “Three cheers for peers.” Nature 439 (2006 January 12): 118.

 

Resnik, David B. “The Scientist in Society.” In Resnik, The Ethics of Science: An Introduction. (New York: Routledge, 1998), 147 – 172.

 

Rotblat, Joseph, “A Hippocratic Oath for Scientists.” Science 286 (1999): 1475

 

Sarewitz, Daniel, How science makes environmental controversies worse. Environmental Science & Policy 7 (2004): 385-403.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
15
Portfolyo
Ödev
1
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
30
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
5
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
32
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
10
10
Portfolyo
0
Ödev
1
15
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
10
20
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
25
25
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, Fen Bilimleri ve Genetik ve Biyomühendislik konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.

2

Karmaşık Genetik ve Biyomühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

3

Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.

4

Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.

5

Genetik ve Biyomühendislik araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

6

Genetik ve Biyomühendislik disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.

X
7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

8

Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir; Genetik ve Biyomühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

X
9

Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Genetik ve Biyomühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

X
10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

11

Bir yabancı dili kullanarak Genetik ve Biyomühendislik ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Genetik ve Biyomühendislik alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.